Tidigare i veckan gick Guldägget av stapeln, den reklamtävling som anses vara störst i Sverige. Man tävlar i flera kategorier och det är många reklamare som drömmer att få detta pris. Men frågan många företagare ställer sig – är det verkligen reklam som går priser, som verkligen är bra marknadsföring? När ett företag vänder sig till en reklambyrå för att få hjälp att marknadsföra sina produkter och tjänster vill de så klart att byrån riktar sig mot målgruppen och främst (kanske endast?) fokuserar på att sälja deras produkter. Det är inte alltid så är fallet när det kommer till vinnarna på guldäggs-galan.
Beroende på vad man arbetar med, kan den reklam som passar bäst till och var annat än klassisk reklam. Det kanske är bättre att använda sig av profilreklam, som att sätta sitt varumärken på kepsar och pennor? Mer om vad detta är och hur du beställer på Axon profil. Du kan även använda dig av reklam på internet, som via sociala medier eller med Google AdWords. Det hela handlar om vad ditt företag gör, det är vad man ska utgå ifrån. Numera finns det många kommunikationsbyråer, snarare än reklambyråer. Dessa kan vara bra att vända sig till, för att verkligen täcka alla kanaler. En av de senaste saker man kan göra i marknadsföringssyfte är ju exempelvis att göra reklam i mejlen, någonting man skrivit mer om i denna artikel. Så här står det:
Alla som någon gång har arbetat med en marknadsföringskampanj vet att det knappast är tillfälligheter som avgör om den ska bli en framgång eller inte. Det handlar om att ha allt från målgrupp till tajming och omständigheter i åtanke. Detsamma gäller utskick av e-post, oavsett om syftet är en stor spridning av nyhetsbrevet eller att locka kunder till hemsidan.
Sen är det självklart viktigt att också sätta gränsen – hur mycket marknadsföring behöver ni? Det kanske räcker att synas på mässor och göra lite utskick samt ha profilreklam? Eller behöver ni arbeta med kampanjer? Som sagt, omöjligt att säga om en inte är insatt i vad företaget gör.