Företagare och sugen på att marknadsföra ditt företag? Tv-reklam är något som allt fler mindre företag vänder sig till för att nå ut till sina målgrupper, men det är en väldigt dyr plattform att lägga sin marknadsföringsbudget på – speciell som det finns en massa andra sätt att marknadsföra sig på som är betydligt billigare.
Osäker på om du ska välja att lägga marknadsföringen på profilreklams produkter eller på en tv-reklam? Väljer du det sistnämnde ska du vara beredd på att det kommer att kosta dig en hel del, speciell om du vill att reklamsnutten ska sändas på bästa sändningstid eller vara längre än några få sekunder. Dessutom skriver Dagens Media om hur en av de största svenska reklamkanalerna, tv4 nu har höjt sina priser på reklam med 12,8 procent, och med närmare 15 procent när du vill att reklamen sänds under prime-time och med 5 procent när reklamen ska sändas när inte lika många tittar till exempel under småtimmarna på dygnet.
Tips på billig marknadsföring
Om du som förtagare vill marknadsföra dig kanske tv inte är det bästa valet. För det första kan du inte mäta hur många som faktiskt ser din reklam och handlar just på grund av att de sett den och inte heller kan du veta vilka reaktioner den skapar. Så ska du bygga ditt varumärke är det bättre att välja annan typ av reklam till att börja med. Till exempel kan just profilprodukter vara något att tänka till om du ska trycka upp – dessa är utmärkta att ge bort när ni till exempel besöker en mässa, ska på kundbesök eller vid andra tillfällen. Här är tips på tre olika typer av marknadsföring som du kan använda i stället för att spendera pengarna på tv-reklam:
- Profilreklam produkter
- Inlägg i sociala medier
- Annonser på Google